Protocollo d'Intesa (Memorandum of Understanding) UNICAM - TEHERAN UNIVERSITY OF MEDICAL SCIENCES (TUMS)

Lo scorso 10 maggio 2016, a Teheran (Iran), è stato firmato un importante protocollo d’intesa tra l’UNICAM ed una prestigiosa università Iraniana (numero 1 in ranking nazionale), Teheran University of Medical Sciences (TUMS). Il protocollo riguarda, come di regola, aspetti generali di collaborazione tra le due università. Comunque, i due rettori hanno fortemente sottolineato l’esigenza di collaborazione fattiva tra due atenei per quanto concerne la Scuola di Scienze del Farmaco e Prodotti della Salute, Scuola di Bioscienze e Biotecnologie ed il nostro Centro di Telemedicina e Telefarmacia.

A questo incontro oltre a Rettore Flavio corradini hanno partecipato anche il Direttore della Scuola di Scienze del Farmaco e Prodotti della Salute, Prof. Francesco Amenta che il Prof. Seyed Khosrow Tayebati responsabile del Corso di Master Universitario in Telemedicina e Telefarmacia.

Per la parte iraniana erano presenti oltre al Rettore Prof. Ali Jafarian, anche due prorettori, uno per internazionalizzazione, Dr. Arab Kheradmand ed il prorettore per la didattica Dr. Jalili. Inoltre erano presenti altri esponenti del TUMS compreso il Direttore del “Directorate of International Relations and Accreditation (DIRA)” Dr. Nekoofar che aveva cortesemente coordinato il viaggio della delegazione camerte a Teheran.

Sia Dr. Arab Kheradmand che Rettore Corradini hanno messo largamente in evidenza i punti di forza di due Atenei. Quindi le parti sono riusciti ad identificare diversi terreni comuni su cui costruire le future collaborazioni firmando al più presto i cosiddetti “Memorandum of Agreement” per quanto concerne la Sanità elettronica (telemedicina, telefarmacia e telehealth) e collaborazioni scientifiche e di ricerca con la Scuola di Scienze del Farmaco e Prodotti della Salute.

Infine, il Rettore TUMS, Dr. Ali Jafarian ha anche sottolineato la possibilità di collaborazione ad alto livello tra Scuola Virtuale di TUMS e UNICAM in corsi e-learning e le attività di Telemedicina.

English Version

In the past, May 10, 2016 in Tehran (Iran), it was signed an important Memorandum of Understanding between the UNICAM and a prestigious Iranian university (No. 1 in national ranking), Tehran University of Medical Sciences (TUMS). The Protocol regards, as a rule, the general aspects of cooperation between the two universities.

However, the two Rectors have strongly emphasized the need for effective collaboration between two universities with regard to the School of medicinal Sciences and Products of Health, School of Biosciences and Biotechnology and our Telemedicine and Telepharmacy Center.

At this meeting, as well as Rector Flavio Corradini was also attended by Director of the School of Sciences and Pharmaceutical Products of Health, Prof. Francesco Amenta that Prof. Seyed Khosrow Tayebati responsible for the Master's Degree Course in Telemedicine and Telepharmacy.

For the Iranian side were present in addition to the Rector Prof. Ali Jafarian, even two Vice Rectors, one for internationalization, Dr. Arab Kheradmand and pro-rector for teaching Dr. Jalili. There were also present other members of TUMS including the Director of the "Directorate of International Relations and Accreditation (DIRA)" Dr. Nekoofar who had kindly coordinated the journey of Camerino delegation in Tehran.

Both Dr. Arab Kheradmand and our Rector, Prof. Corradini put broadly highlight the strengths of both Universities. Therefore, the parties were able to identify several common ground on which to build future collaborations signing as soon as the so-called "Memorandum of Agreement" with regard to e-health (telemedicine, telehealth and telepharmacy), scientific and research collaborations with the School of Medicinal Sciences and Products of Health.

Finally, the TUMS Rector Dr. Ali Jafarian has also underlined the possibility of collaboration at high level between Virtual School of TUMS and UNICAM in e-learning courses and Telehealth activities.